EdHunters zijn heel even guEsD Hunters ___ 05-11-2006 • EHT Visverslagen Index
• Alle sessie-foto's (3) • Reacties (7) Reageren?

EHD en ik hadden er zin in! Al weken!!! Voordat iedereen zich de vreemdste dingen in zijn hoofd gaat halen... we hadden zin in de roofvisdag die was georganiseerd door Peuteraar (www.Peuteraar.nl ) en TFC (http://www.thefishcommunity.com).
En EHD en ik hadden ons aangemeld.

Uiteraard weten de trouwe bezoekers van onze site dat wij karpervissers van huis uit zijn, dus deze dag gaf wel een beetje een gevoel van vreemdgaan.

8 uur verzamelen bij Schwegler. Hop, even snel een bakkie heerlijke koffie in ontvangst nemen en uiteraard een mooie bos ruikerts voor de vrouw des huizes die voor ons zo vroeg haar bedje uit moest (Annie bedankt!)
Dan sta je daar met zo’n kop koffie in je handen en kijkt eens om je heen...
Allemaal cracks en entiteiten uit het visbeleven die je allemaal wel een of meer keren met hun poffer op het internet hebt gezien. De ene een snoek van 1,10m in zijn handen; de ander een snoekbaars van een kilo of 6.
Komen de Huntertjes aan met hun karperervaring.... lekker snoeken!
Half negen in de boot, geholpen door Mr. Schwegler himself (stuntels die wij zijn) en de Ringvaart op.
Heel moedig pakte ik de motor en navigeer weg als een volleerde piraat... bijna in het riet, bijna tegen een wedstrijdgenoot en bijna tegen een duikboot.
Gelukkig zegt EHD dan: “Laat mij anders maar sturen, ik kan dat wel een klein beetje”
En, ik moet zeggen, EHD heeft inderdaad verrassende kwaliteiten, want als een volleerd stuurman heeft hij mij de hele wedstrijddag door geloodst. En tussendoor gewoon ook nog even vissen, hè? Klinkt allemaal makkelijk, maar doe t maar effe na (ik heb t geprobeerd en.. t ging niet goed!)

De 1e snoek is een feit; 70 cm redden de eer
van de Ed Hunters

Het weer was zwaar bewolkt, maar t zag er niet uit alsof we regen zouden krijgen.
Om half tien vertelt EHD nog even op een filmpje dat ik maak dat hij eigenlijk wel de klere in heeft dat ie nog niets gevangen heeft, maar om even over tienen dient zich de eerste Esox aan!
EHD trekt een lekkere snoek uit de Vaart en daar dient zich ook onmiddellijk de onervarenheid aan....
Mijn molen begint ook als een bezetene te gieren. Niet omdat er een prachtige snoek aan zit, maar omdat we zo druk zijn met achteruit varen en snoek binnentakelen, dat ik vergeet om in te halen en onze eigenste eigen Yamaha buitenboordmotor heb weten te strikken!

Gelukkig was Peut in de buurt en die belde even met Schwegler die aan de kant onze boordmotor verloste van de ruime 60 meter gevlochten Whiplash die ik er net op gesponnen heb.

Dit mag de pret allemaal niet drukken, want de Hunters zijn in ieder geval van de blankstand af. En met een fatsoenlijke 70 cm snoek, welteverstaan!

Nummer 2; 69 cm (mijn geboortejaar)

De witvisser op wiens prachtige voerplek EHD de eerste snoek ving, moppert nog wat na als wij wegvaren, terwijl wij ons excuseren voor de overlast (RESPECT voor Visser en Vis).
Terwijl ik nog zit na te genieten van onze eerste vangst en de professionele manier waarop EHD de snoek behandelde (uit t water halen onthaken, showen voor de foto, enz.), besef ik ineens dat ik nog maar een kleine 25 meter lijn op mijn spoel heb. Dit wordt interessant als er een gretige snoek op mijn aas duikt.

Rustig trollen wij door en rond kwart voor twaalf ben ik de Hunter die als tweede de eer van de EdHunters mag redden.
Op mijn twister, krijg ik een klap terwijl ik net koffie aan het schenken ben en ik duik meteen in de hengel.

Extra belangrijk dat ik meteen reageer omdat ik nu nog nauwelijks 15 meter lijn op de spoel heb zitten na de aanvaring met onze buitenboordmotor en een gevecht met een weerbarstige boom waar ik mijn plug in had gegooid.
Gelukkig weet ik de snoek naar de boot te halen en EHD tilt hem als een profi snoeker het bootje in!

Dit keer gooien we 69cm roofvis op de wedstrijdmeetplank! Ook een aardig resultaat voor een karpervisser die een keer buiten de deur eet. Dat ik niet gewend ben om die bekkies van snoeken te handelen, blijkt wel aan mijn bekkie op de foto.
(enne... EHD, ik ben blij dat ik die twister er toch even op heb laten zitten, hehe...)

Terwijl we wat lopen te klungelen met wormpjes en blinkers in een ondiepe uitloper van de vaart, komen we samen tot de conclusie dat onze dag eigenlijk al geslaagd is.
Tussen al die roofviscracks op een onbekend water als echte snoeknewbies toch allebei een redelijke snoek in de boot weten te krijgen? Daar hadden we vooraf graag voor getekend.
Maar zoals met zoveel zaken, als je eenmaal de smaak te pakken hebt, wil je meer.

Nummer 3; 71 cm
Dus, extra fanatiek gingen we op zoek naar de volgende bijtgrage Ringvaartbewoner.
Omdat we de moed er echt in hadden zitten, hadden we geen flauw benul van de tijd meer ( in tegenstelling tot het begin van de ochtend toen de dag echt niet voorbij leek te gaan)..
Na een paar uur heen en weer varen besloten we om de boot even stil te leggen op de plek waar ik de tweede snoek van deze dag had weten te verschalken.

Gewoon, de boot even langs het kantje en wat gooien om te kijken of er wat gebeurd. Dat was het idee.
Bij de eerste worp schrok EHD zich half lam toen hij de bulldawg inhaalde en nog geen meter van de boot er vlak achter het aas een loei van een kop boven kwam!
Snel maakten we het water onveilig door lekker in te gooien en binnen te takelen.
Een worp of 8 verder was het bingo!

EHD zijn gummi aas bleek toch onweerstaanbaar voor de snoek die dit stukje van de Ringvaart tot zijn territorium had verklaard.
Handig drilde EHD de vis en vlotjes lag de vis in de boot.
Echter, de haak aan de bovenkant van het aas zat op een lelijke manier vast aan de bovenkant van de snoekbek.
Ik weet wel dat ‘echte’ snoekvissers het niet nodig hebben, maar EHD en ik waren nu wel even blij dat we toch een bekkenklem hadden meegenomen.

Hierdoor lukte het EHD toch nog om de snoek te onthaken, maar niet zonder dat deze zijn lunch eerst naar buiten had gegooid; een puntgave voorn van een centimeter of 25, gevolgd door iets nog groters dat al half verteerd was.
Hatseflats! Snel een foto en dan weer terug, jij!
Ondanks het moeilijke onthaken bleek dat de vis (gelukkig) met de schrik vrij gekomen was en vrolijk weg spartelde.

Inmiddels was het 10 voor 3 en de regels stelden duidelijk dat je om 3 uur binnen moest zijn; anders diskwalificatie!
Wederom boden de stuurmanskunsten van EHD uitkomst en kreeg hij het voor elkaar om onze boot om 1 minuut voor 3 aan te meren bij Schwegler.

Toen we onze spullen naar de auto brachten stond zowaar de wereldberoemde visreporter Bertus Brasem, die een interview van ons heeft afgenomen! (http://vispomp.web-log.nl)
Uiteraard wilden de EdHunters ook met deze celebrity op de foto.

Snel een biertje en een broodje bal (wat is dat lekker, als je van half negen tot drie op het water hebt gezeten!!) en door naar de prijsuitreiking.

De Ed Hunters te gast bij Peut, TFC, Schwegler EN Bertus Brasem!

De meeste prijzen werden gewonnen door een koppel waarvan ik het in ieder geval niet had verwacht; rustige, teruggetrokken mannen die gewoon kwamen om te vissen.
Deze mannen visten gewoon even alle andere koppels eruit, zonder dat we door hadden wat er gebeurde! Ik begreep bij de prijsuitreiking waarom het thema van deze dag RESPECT was.
Respect aan de bescheiden, maar ongelofelijk goede roofvissers; terechte winnaars!
De grote winnaars van deze dag, de familie Borghoff.
R E S P E C T (en van harte!!!)

Ook werd er nog een koppel blij verrast door de visvakantie naar de Ebro en werd ‘last but not least’ de winnaar van de P’rijsvraag gehuldigd.
De Edjes vielen weliswaar niet in de prijzen, maar hebben in ieder geval de eer hoog gehouden voor alle Hunters en er toch 3 mooie snoekskes van in totaal 2,10m uit getikt.

Al met al een topdag en we zien alweer reikhalzend uit naar de volgende roofvisdag!
Complimenten voor de organisatie (Peut, TFC... klasse gedaan!! En bedankt voor een geweldige dag) en Schwegler bootverhuur voor de ontvangst en het geduld!
Roofvissen is, zo zijn wij vandaag te weten gekomen, in ieder geval een prachtige bezigheid om de visjeuk in de wintermaanden gekrabd te houden!