Het Weer als Scheidsrechter? ___ 25-06-2006 • EHR Visverslagen Index
• Alle sessie-foto's (2) • Reacties (3) Reageren?

Zoals elke Nederlander weet ligt het Nederlands elftal sinds gisteren uit Die Weltmeisterschaft 2006. Helaas, kloten... natuurlijk weer typisch Nederlands dat juist wij tegen 's werelds meest waardeloze scheidsrechter aanlopen. Maar goed, op naar het EK en in de tussentijd meer dan genoeg tijd om te karperen!

Achtenveertig uur voordat de Portugezen meermaals het Nederlands gras zouden proeven, rolde EHT’s bolide, met de gebruikelijk luide bass uit de speakers pompend, voor mijn deur. Inpakken en wegwezen. Om vijf uur waren we ter plaatse, hopend dat de dreigende wolken hun nattigheid nog een dagje vast zouden houden.

Het weer was verder prima en naarmate de sessie vorderde klaarde het weer steeds verder op. Uiteindelijk hadden we prima outdoor-weer (let op: ik zeg outdoor-weer... en outdoor-weer is nog steeds geen vis-weer!); vrijwel geen wind en een prima temperatuur, schommelend tussen de 21 en 23 graden.

Rond half zes waren de eerste hengels ingegooid. Zowel EHT als ikzelf hadden zeer hoge verwachtingen van hetgeen dat zou moeten gaan komen. EHD en EHT hadden een regelrecht discussie aangezwengeld wat betreft ‘anders-dan-anders’ vissen en ik had mijzelf voorgenomen inderdaad maar eens af te stappen van de standaardmethode (lees: standard hair-rig). EHT had kilo’s lokvoer gemaakt, waar we ons letterlijk een breuk aan hebben gesleept om het bij de waterkant te krijgen. Verder hadden we allerhande smaken boilies klaarliggen: Tutti-Frutti, Squid, Hennep, Birdfood. Aan een gebrek aan diversiteit kon het ditmaal echt niet liggen, mochten we niets vangen. Ook de te gebruiken onderlijnen waren van diverse pluimage; stiff rigs, stiff D-rigs, diverse Anti Blowout systemen, Trigger-rigs...

EHT was vrij vlot met het ingooien van zijn eigengemaakt Anti-Blowout, een aan de overkant en een aan onze kant. Mijn eerste hengel had ik net als EHT aan onze zijde gegooid. Echter, mijn tweede inworp belandde pardoes in een overhangende boom en hangt daar naar alle waarschijnlijkheid nog steeds. Zonder mokken dus maar even een nieuwe onderlijn erop gezet, ditmaal een prefab Stiff Trigger-Rig van Piet Vogel. Zonder al te veel brokken wist ik het het systeem naar de overkant te kijlen. Mooi, die ligt, even bijvoeren en dan zitten.

Een klein uur later komt EHD aan terwijl EHT een telefoon-foto van het Ed Hunter logo probeert te nemen. Met andere woorden: het eerste uur gebeurde er vrij weinig.

EHD gooit snel in en een klein half uur later zitten we met z’n drietjes aan een heerlijk koud biertje. De verwachtingen zijn zeer hoog gespannen. Ik weet niet waarom, maar ik heb echt het idee dat er vanavond wel eens iets heel moois kan gebeuren. Het is onmogelijk dat een nietsvermoedende, langs zwemmende karper het aangeboden lokvoer, de zelf gedraaide/zelf gekochte boilies, en de prefab en/of home-made onderlijnen zou kunnen weerstaan.

Helaas zien we onze positieve gevoelens tot diep in de nacht niet beantwoord. Qua vissen bleef het weerzinwekkend stil.

Tot half vier ’s nachts gebeurt er werkelijk helemaal niets. Midden in de nacht klinkt een scherpe run op een van de hengels van EHD. Het is de lijn die hij tegen de overkant heeft gegooid. Een mooie 12 ponder is het resultaat. Mooi, eindelijk een vis op de mat.

EHD miste helaas nog een tweede run. Balen.

Binnen het uur schoot ook mijn beeper in aktie, net als EHD’s vangst was het ook de lijn die aan de overkant lag. Ditmaal een 14 ponder schub. Helaas niet de spiegelkarper waar ik op gehoopt had, maar goed... een gegeven Paerd behoor je niet in de bakkus te loeren.

Uiteindelijk werd de sessie waar wij allen zo ontzettend veel verwachtingen van hadden niet in stijl afgesloten. EHT bleef op 0 steken, en EHD en ikzelf hadden slechts 1 karper gevangen. Een ding is zeker, aan de voorbereiding heeft het ditmaal niet gelegen.

Zou het dan toch met het weer te maken hebben gehad... zo net voor een drukkende onweerbui? Nogmaals, heerlijk outdoor-weer, maar vis-weer... ik weet het zo net nog niet.

Ik wil het eigenlijk helemaal niet meer over het Nederlands elftal hebben, maar een vergelijking tussen Oranje en deze visplek lijkt mij toch wel op zijn plaats: heel veel potentieel, maar het is er tot op heden nog niet helemaal uitgekomen.

Op naar de volgende sessie (lees: EK) en dan joekelen we die begeerde prijs(karper) simpelweg op de kant!