EHT en GHP zijn te gast bij Ben en Dennis ___ 03-10-2009 • EHT Visverslagen Index
• Reacties (4) Reageren?

We schrijven Zaterdag 3 oktober. De dag voor dierendag.
Uiteraard een dag in het jaar dat we aan dieren denken; met name aan vis.

Dus, hebben we de uitnodiging van Ben en Denni met veel plezier geaccepteerd Wij zijn in dit geval EHT en GHPeet.
’s Morgens om kwart voor 7 rij ik in het donker naar Dennis om het te helpen met de boottrailer uit de schuur te rijden. Ik kom 5 minuten te laat omdat ik wordt aangehouden door een schaduwwagen. De agent die uit de donkere Ford stapt, wijst mij erop dat ik mijn lichten niet aan heb. Ik steek mijn licht op en bedenk me dat mijn auto gisteren voor een onderhoudsbeurt is weg geweest en de knop die de lichten automatisch aanzet in het donker niet ingeschakeld is.

Lachend vertel ik dit aan de agent. Dan herkent hij mij als een EdHunter en geeft onmiddellijk aan dat ik belangrijker dingen te doen heb, dan naar een preek van oom agent te luisteren. Ik moet vissen van het zilverknoopje, want dat heb ik veel te lang niet meer gedaan! “Schiet op. Maak dat je vissen gaat! En vang veel vis, oh EdHunter.”

...Tot en met het aanhouden was het waar. Kort en bondig, kwam ik er genadig vanaf, omdat hij me geen bon gaf.

Bij Dennis hebben we de boot snel achter de auto en een kwartier later zeggen we Ben en Peet goedemorgen. Na een tussenstop bij de Esso voor de broodnodige Peut en peuken, zijn we onderweg naar de Vecht.
Dennis en Ben draaien de trailers de smalle helling op alsof ze een flesje kindercola opendraaien en binnen tien minuten zitten er vier mannen verwachtingsvol op het midden van de Vecht.
In de ochtend pakken we een paar mooie snoekjes en GHPeet heeft gelijk zijn eerste record te pakken; eerste snoek gevangen tijdens trollen ooit.
Terwijl Ben en Peet hier en daar een snoekje pakken, vaar ik samen met Dennis terwijl we over de betere dingen in het leven filosoferen; vissen en onder welke omstandigheden je het beste vangt. Ondertussen pakt Dennis een mooie formaat snoek, maar voordat ik het beest op de gevoelige plaat kan zetten, ligt die groenjas alweer in het ruime sop.

De man is niet meer onder de indruk van ruim 70 centimeter snoek, terwijl ik hem er stiekem van verdenk dat hij deze vis toch in gedachten turft: ‘Dat is snoek nummer 1578’.

Ik pak ook nog een snoekje en hiermee verliezen we het koppel Ben en Peet even uit het oog.
Als we een half uur later de mannen weer hebben ingehaald, vertelt Ben dat hij zojuist een dikke snoek van 99 centimeter te pakken heeft gehad.

Een paar vissen verder (wat stropdasjes en zowaar ook nog wat middenformaat snoeken), is het einde van de ochtend alweer in zicht en we besluiten om te gaan lunchen. De boten worden aan de kant gegooid en dan blijkt dat Ben en Dennis er een echt uitje van hebben gemaakt.

Net wanneer ik wil aanbieden om een broodje warme hotdog te lunchen (die neem ik altijd mee in een thermosfles), kijken de mannen me glazig aan.
Ze wisselen een korte blik van verstandhouding en grinniken even. Het antwoord op mijn vraag luidt: “Die hotdogs zijn lekker voor vanmiddag. Wil je een broodje kipburger of een gebakken ei?”

In beide boten worden de gasstelletjes naar voren getoverd en enkele seconden later liggen er bij Ben 4 kipburgers in de koekepan, terwijl Dennis voor iedereen een heerlijke uitsmijter met ham maakt. In een boot!

Na de royale lunch is het tijd om weer wat vis te vangen.
En nog geen vijf minuten na ons vertrek, klapt er een dikke snoek op de Pike Fighter van Peet.
Het persoonlijk record aantallen roofvis op één dag had Peet inmiddels ook al gezet en met deze snoek van 86 centimeter slaat hij ook nog eens zijn lengte PR aan gruzelementen.

Wanneer ik Dennis help met het onthaken van een mooie middenklasse snoek, vind ik dit beestje toch te mooi om ongekiekt het water in te gooien. Dus ik vraag of Dennis een foto van mij wil maken met zijn gevangen snoek. Als je het vertelt is het toch geen vals spelen?

Voor we het weten is het alweer rond half vijf en dus tijd om de boothelling op te gaan zoeken.
Op de valreep pakt GHPeet nog een baars van dik dertig centimeter. Weer een PR verslonden.
Als de boten weer op de trailers liggen hebben Dennis en ik zeven vissen in de boot gehad. Ben en Peet hebben met die laatste baars de stand op 8 vissen gezet.
Geen onverdienstelijke dag.

Ben, Dennis, ontzettend bedankt voor jullie gastvrijheid en een geweldige dag.
Naast veel gelachen en lekker gegeten werd er ook nog lekker gevangen, dus alle ingrediënten voor een heerlijke dag waren aanwezig.
Wat ons betreft doen we hem binnenkort gewoon nog eens over met nog meer vis in de boot.